Thema: Ik... en mijn zintuigen
zien - horen - ruiken - proeven - voelen

Thema: Ik... en mijn zintuigen
- leuke prentenboeken
- boekentip van boekstart.be
- liedjes en versjes
- vertelplaten
- Bereslim verhalen
- Voorleesverhalen van The Reading Corner
- inspiratie voor op de groep
De leukste prentenboeken over de zintuigen
Karels grote boek over zintuigen
Liesbet Slegers - 2025
Mijn handen dansen, mijn mondje is een rondje
Riet Wille - 2022
Wanneer je een prentenboek voorleest, beschrijf dan ook de plaatjes, benoem voorwerpen, stel vragen en leg gebeurtenissen uit. Door vragen te stellen verbindt je het verhaal met de eigen leefwereld van het kind. Door interactief voor te lezen daag je de kinderen uit om gebeurtenissen te visualiseren. Het geeft jonge kinderen houvast om een boek te begrijpen (Stichting Lezen).
Je wordt niet als lezer geboren...
Welk boek heb jij vandaag voorgelezen?
Liedjes
Dit zijn mijn wangetjes
Dit zijn mijn wangetjes en dit is mijn kin
Dit is mondje met tandjes erin
Dit zijn mijn ogen, mijn oren, mijn haar!
Nu nog mijn neusje en dan ben ik klaar!
Dit ben ik - versje
Dit zijn mijn ogen en dit zijn mijn oren.
De één om te kijken, de ander om te horen.
Dit is mijn neus en dit is mijn haar.
En als ik er doorheen wrijf, dan zit het vaak heel raar.
Dit is mijn buikje, dat schudt als ik hik.
Dit is mijn lijfje, ja, dat ben ik!
Dit is mijn knie en dat is mijn voet.
Hier kan ik goed mee rennen en springen als het moet.
Dit is mijn handje en dit is mijn arm.
Als ik hiermee ga zwaaien, krijg ik het snel warm.
Dit is mijn keeltje, dat bibbert als ik schrik.
Dit is mijn lijfje, ja, dat ben ik!
M. van Tol
Dit ben ik (vader Jacob)
Kijk mijn haren
Kijk mijn oren
en mijn mond
en mijn neus
Kijk eens naar mijn wimpers
Kijk eens naar mijn ogen
Dit ben ik!
Dit ben ik!

Vertelplaten
Deze platen zijn van A3 formaat en passen in ieder Kamishibai vertelkastje.
Door vertelplaten te gebruiken, wordt het interactief voorlezen gestimuleerd. Wat zien de kinderen op de platen? Kunnen ze erover vertellen?
Op deze manier worden de kinderen uitgedaagd om iets te vertellen. Het vergroot de woordenschat en spreekvaardigheid!
Voel, ruik, kijk!
Sarah viert een feestje. Daar kan je allerlei dingen horen, voelen, ruiken, proeven en zien. Een vertelplatenset voor de allerkleinsten over de zintuigen. Met op de achterkant van elke plaat een beweegopdracht, liedje of versje.
Jules wil geen tomaatjes eten - Annemie Berebrouckx
Papa bakt een groentetaart. Hij doet er paprika, aubergine en courgette in. Die groenten vindt Jules lekker. Hopelijk zitten er geen tomaatjes in de taart, want die lust Jules niet. Of toch wel?
Bereslim
IIn de BereslimmeBoeken worden verhalen tot leven gebracht. De bewegende figuren, geluidseffecten en de vertelstem stimuleren de woordenschat en taalbegrip van kinderen. Alle kinderen kunnen aan de slag met Bereslim. Kinderen met een taalachterstand of anderstalige kinderen profiteren het meest van deze aanpak.
Het kijken van een BereslimBoek naast het papieren boek zorgt voor een verdubbeling in het aantal nieuwe woorden dat een kind leert. Meer informatie kan je hier vinden.
Dikkie Dik
Dikkie Dik ontdekt peper
Dikkie Dik
Dikkie Dik komt een lekker zacht schaap tegen.
Als lid van de bibliotheek kan je gratis Bereslimme boeken afspelen.
Kleine kinderen leren het best op een speelse manier.
The Reading Corner
Het kijken en luisteren naar verhalen in The Reading Corner kan een goede aanvulling zijn op het zelf voorlezen en ontdekken van een prentenboek.
Paco en Mozart
Paco en zijn vriend Fonzy vinden het superleuk om samen de muziek van Mozart te spelen. Maar nog leuker is het om in de stad naar de echte muzikanten te gaan luisteren. Want vandaag is er een muziekfeest in Parijs. Een verhaal waar muziek in zit!
Een taart voor kleine Beer
Kleine Beer is jarig en Varkentje bakt een chocoladetaart voor hem. Haas vindt dat je hem eerst moet proeven voor je hem weggeeft en Eend is het daarmee eens....
Inspiratie voor op de groep
- Verzamel een aantal voorwerpen en een blikje. Bijvoorbeeld iets van metaal(spijker), hout, iets zachts, een beetje rijst bijvoorbeeld. Deze voorwerpen gaan dan om de beurt in het blikje en je laat de kinderen het geluid horen. Klinkt het hard of zacht of nog weer anders? Wanneer alle voorwerpen geweest zijn, gaan ze uit het blikje. Dan gaat er weer een voorwerp in het blikje. Kunnen de kinderen dit geluid nu herkennen? Was het bijvoorbeeld de spijker? Weten ze het te benoemen?
- Niet alle peuters vinden het leuk om geblinddoekt te worden. De kinderen die het wel heel leuk vinden, kunnen dan steeds een ander stukje fruit proeven. Kunnen ze het benoemen? Herkennen ze het fruitstukje?
- Maak een leuke blote voetenpad met de kinderen.
- Maak een regenmaker (koker met rijst) samen met de kinderen.
- Zing verschillende liedjes met de kinderen waarbij ze lekker kunnen bewegen. Te vinden bij thema muziek.
- Verzamel verschillende lapjes stof en/of papier en laat het rondgaan in de kring. Bijvoorbeeld karton, bubbeltjesplastic, teddy stof, pluche, geribbeld karton, vilt, chenilledraad, katoen, wol etc. Is het hard of zacht of voelt het nog weer anders?
- Introduceer tijdens het fruitmoment eens ander fruit om te proeven.
- Verzamel verschillende soorten fruit en laat de kinderen ruiken. Bijvoorbeeld sinaasappel, citroen, banaan, ananas etc. Ruikt het zoet of zuur? Misschien durven de kinderen wel te proeven?
- Lamineer afbeeldingen van ogen, oren, mond, neus en huid. Kunnen de kinderen vertellen wat je met je ogen doet? Kunnen ze vertellen waarmee je ruikt? Kunnen ze het ook bij zichzelf aanwijzen? Etc.
Een blote voetenpad
Een blote voetenpad! De kinderen ontdekken met verschillende soorten materiaal wat je tegen zou kunnen komen op de boerderij! Een idee van kindcentrum Armhoefse Akker!


Bijvoorbeeld: hooi, stro, zand, veren, wol, en vers gras.
Heb jij al boeken gereserveerd over het thema: Ik... en mijn zintuigen bij de bibliotheek?
