Kijk mij eens!

 

Kijk mij eens!

  • leuke boeken
  • BoekStart boekidee
  • BoekStarttip.be
  • liedjes
  • een Bereslim verhaal
  • voorleesverhalen van The Reading Corner
  • spelletjes voor op de groep

Kijk mij eens! 

 

Groot!

Aurore Petit - 2025

Ik ben lekker stout

Annie M.G. Schmidt - 2025

Kijk nou wat ik kan!

Michel de Boer - 2023

Van top tot teen met Fien en Milo

Pauline Oud - 2017

Het lammetje dat een varken is

Pim Lammers - 2017

Gewoon zoals je bent

Jonny Lambert - 2016

Mijn handen dansen en mijn mondje is een rondje

Riet Wille - 2022

Kijk eens wat ik kan

Annie M.G. Schmidt - 2019

Ik kan het zelf!

Nicola Kinnear - 2023

We bakken een dierentuin

Marit Törnqvist - 2023

Dat kan ik ook!

Britta Teckentrup - 2023

Zelf doen, zeg kleine Ezel

Rindert Kromhout - 2024

Ik ook

Jan Jutte - 2025

Wat knap van je Immy

Mack van Gageldonk - 2024

Ik vind alles stom!

Sophy Henn - 2025

Bobbi op de wc

Monica Maas - 2024

1, 2, 3, 4 geen hoedje van papier

Riet Wille - 2019

Maak van het voorleesmoment een gewoonte.
Kinderen vinden het heel fijn wanneer ze op het voorleesmoment kunnen rekenen.
Lees bij voorkeur voor in de leeshoek of op een plek waar kinderen niet bezig kunnen zijn met iets anders.

 

Je wordt niet als lezer geboren.... 
Heb jij vandaag al voorgelezen?

Liedjes

 

Klap eens in je handjes 

Klap eens in je handjes, blij blij blij
Op je mooie bolletje, allebei
Handjes in de hoogte, handjes in je zij
Zo varen de scheepjes voorbij
Zo groot ben jij!

Kleine Jan en grote Jan

Kleine Jan en grote Jan
die zouden samen zingen.
Kleine Jan die sloeg de maat,
maar grote Jan ging.... springen!


De kinderen kunnen om de beurt bedenken wat Grote Jan gaat doen en de kinderen doen natuurlijk mee!

Rood, rood, ‘k heb geen rood.

Rood, rood, ‘k heb geen rood.
Ik moet nog rood gaan zoeken
hier in alle hoeken.

Groen, groen, ‘k heb geen groen.
Ik moet nog groen gaan zoeken
hier in alle hoeken.

De kinderen zitten in de kring. Om de beurt gaan ze een voorwerp zoeken.

Handen wassen voor het eten

Handen wassen voor het eten,
voeten vegen op de mat.
Tanden poetsen niet vergeten
Zo, nu gaan we fijn in bad.
La la la, wassen, wassen telkens weer,
wacht maar tot ik groot ben,
dan was ik me nooit meer!
La la la, wassen, wassen telkens weer,
wacht maar tot ik groot ben,
dan was ik me nooit meer!

Hoofd, schouder, knie en teen

Hoofd, schouder, knie en teen
Knie en teen
Hoofd, schouder, knie en teen
Knie en teen
Oren, ogen, puntje van je neus
Hoofd, schouder, knie en teen
Knie en teen

Dit zijn mijn wangetjes

Dit zijn mijn wangetjes
en dit is mijn kin.
Dit is mijn mondje,
met tandjes erin
Dit zijn mijn oren, mijn ogen, mijn haar
Nu nog mijn neusje
en dan ben ik klaar!

Voetje, voetje, voetje

Voetje, voetje, voetje, wat ga je doen?
Voetje, voetje, voetje, in je mooie schoen?
Ik kan lopen, lopen, lopen, lopen op mijn voeten.
Ik kan stampen, stampen, stampen, stampen met mijn voeten.
Springen, springen, springen, springen op mijn voeten.
En.... Rennen, rennen, rennen, rennen op mijn voeten!
Rennen, rennen, rennen, rennen op mijn voeten...

Dit ben ik (vader Jacob)

Kijk mijn haren
Kijk mijn oren
en mijn mond
en mijn neus
Kijk eens naar mijn wimpers
Kijk eens naar mijn ogen
Dit ben ik!
Dit ben ik!

Een Bereslim verhaal 

 

In de Bereslimme Boeken worden verhalen tot leven gebracht. De bewegende figuren, geluidseffecten en de vertelstem stimuleren de woordenschat en taalbegrip van kinderen. Alle kinderen kunnen aan de slag met Bereslim. Kinderen met een taalachterstand of anderstalige kinderen profiteren het meest van deze aanpak. 
Het kijken van een Bereslim Boek naast het papieren boek zorgt voor een verdubbeling in het aantal nieuwe woorden dat een kind leert. Meer informatie kan je hier vinden.

 

Dit ben ik

Liesbet Slegers

Dit ben ik! Ik heb twee oogjes, een neus en een mond. Ik heb twee armpjes, twee benen en een buik. Elke dag doe ik mijn kleertjes aan. En speel ik met mijn vriendjes.Een herkenbaar verzamelboek. Voor peuters vanaf 12 maanden, met het dagelijks leven van het kind als thema.

The Reading Corner

 

Het kijken en luisteren naar verhalen in The Reading Corner kan een goede aanvulling zijn op het zelf voorlezen en ontdekken van een prentenboek. 

  • Hieper de Piep - Sam Loman
  • Kijk nou wat ik kan! - Michel de Boer
  • Bobbi leert fietsen - Monica Maas

Hieper de Pipo

Pipo hiepert, huppelt, stuitert, hopt, tuimelt, rent, rolt, struikelt en buitelt. Dat doet hij niet expres. Het gaat vanzelf. Zijn lichaam voelt als elastiek en af en toe lijkt het alsof hij een pingpongbal in zijn hoofd heeft. Soms is dat best lastig. Als hij taken moet uitvoeren op school, bijvoorbeeld. Of als Pipo ja zegt terwijl hij eigenlijk nee bedoelt. Maar meestal is het leuk om zo te zijn. En daarom rent, springt, buitelt en rolt Pipo gewoon door!

Kijk nou wat ik kan!

In de dierentuin wordt Schildpadje geboren. Hij ontmoet de andere dieren en ziet wat ze allemaal kunnen. Leeuw kan brullen, Apie kan slingeren, Gier kan vliegen. Schildpadje kan al die dingen niet. Eigenlijk kan hij helemaal niks. Of toch wel?

Bobbi leert fietsen

Papa vraagt: ‘Wil je écht fietsen? Dan haal ik de wieltjes weg. Laten we het eens proberen.’ Bobbi zegt: ‘Wat spannend, zeg.’ Bobbi leert fietsen zónder zijwieltjes.
Wat een avontuur!

Inspiratie voor op de groep

 

Je print een aantal afbeeldingen op A4 formaat en je lamineert deze. Op de afbeeldingen staan bijvoorbeeld:

  • een kindje dat zit op de grond
  • een kindje dat springt
  • een kindje dat hurkt
  • een kindje met de armen omhoog
  • een kindje dat op één been staat etc.
  • Deze afbeeldingen hang je aan een lijn die je door de ruimte hangt. Eén voor één gaan de kinderen langs de afbeeldingen en doen de bewegingen na. Kunnen ze zelf ook vertellen wat er op de afbeelding staat voordat ze het gaan uitbeelden?

Hoepelspelletje: je legt een hoepel op de grond en je geeft een paar kinderen opdrachten bv

  • ga op je buik liggen met de handen IN de hoepel
  • ga op je rug liggen met je voeten IN de hoepel
  • ga met één been NAAST de hoepel staan
  • ga met je voeten OP de hoepel staan
  • ga OP je billen zitten met je voeten IN de hoepel. 1, 2, 3 en nu de voeten OMHOOG
  • sta met één been IN de hoepel en één been buiten de hoepel. 1, 2, 3 en nu de armen OMHOOG etc.