De doorgaande leeslijn

 

De doorgaande leeslijn beschrijft de leesontwikkeling van kinderen en jongeren van 0 tot 20 jaar en de leesaanpak die bijdraagt aan het opgroeien tot een gemotiveerde, leesvaardige en literair competente lezer.

 

Er zijn een aantal aspecten binnen de leesbevordering die in elke leeftijdsfase gelden:

 

De leesmotivatie is de motor achter lezen. Met name de intrinsieke motivatie, het lezen om iets te willen leren of om iets te willen beleven, is een drijfveer om te lezen of te willen luisteren naar een boek of tekst. Pedagogisch professionals kunnen hier op inspelen door kinderen het vertrouwen te geven dat ze teksten aankunnen, ruimte te laten voor inspraak en eigen keuzes en te zorgen voor het delen van leeservaringen.

Stichting Lezen

Een stimulerende leesomgeving, waarin kinderen omringd zijn door aantrekkelijke, diverse actuele (digitale) boeken die passen bij hun interesses en leescompetenties, nodigt uit te gaan lezen en blijven lezen.

Stichting Lezen

Een helpende volwassene is onmisbaar voor het ontsluiten van boeken en teksten.
Idealiter geven volwassenen in de kinderopvang, thuis en op school kinderen de kans boeken te leren kennen, begrijpen en waarderen. Ze laten voorbeeldgedrag zien, helpen met het vinden van een geschikt boek, zorgen voor tijd voor lezen, (laten) praten over boeken en organiseren verwerkingsactiviteiten die het verhaalbegrip en daarmee het lees- of luisterplezier ten goede komen.

Stichting Lezen

In de leesontwikkeling zijn er een aantal sleutelmomenten waarop de leesmotivatie
kan kelderen en die daarom extra aandacht vragen van de helpende volwassene. Het eerste sleutelmoment is de 
voor- en vroegschoolse periode: hierin wordt de basis gelegd voor de taal- en
leesontwikkeling en de leesmotivatie.

Tot slot

Volwassenen hebben de taak kinderen te helpen om competente digitale lezers te worden. Dit zijn lezers die de draad niet kwijtraken in een digitale tekst met mogelijkheden als hyperlinks en multimedia-toepassingen. Vaardigheden als navigeren en informatie uit verschillende bronnen integreren moeten kinderen en jongeren aanleren.

 Je wordt niet als lezer geboren...