Thema muziek

 

Thema muziek

  • leuke boeken over allerlei muziekjes
  • Kijk! Ik ben een kikker 
  • Taalenderwijs + liedjeskalender
  • Sardes Leespluim
  • liedjesboeken
  • vertelplaten
  • Bereslimme verhaaltjes
  • voorleesverhalen van The Reading Corner
  • liedjes met beweging!
  • en muziekinspiratie voor op de groep!

Prentenboeken, boekjes met geluid en nog veel meer! 

 

Daar komt de fanfare 4+

Kael Tudor - 2025

Dappere Duuk 4+

Jane Porter - 2025

Boer Boris - Dans met mij!

Ted van Lieshout - 2025

Meer muziekinstrumenten van overal

Anita Bijsterbosch - 2025

Mijn mama... houdt van muziek

Nancy Kers - 2024

Nog meer instrumenten van dichtbij

Anita Bijsterbosch - 2025

 Ebbie maakt muziek

Marjet Huiberts - 2024

Muziekinstrumenten van overal

Anita Bijsterbosch - 2025

Het dierenorkest speelt Vivaldi

Usborne - 2024

Dansdeuntjes

Anita Bijsterbosch - 2025

 Muziek - geluidenboek

Anita Bijsterbosch - 2024

Het wilde dierenorkest

Dan Brown - 2020

Een heel jaar muziek met Anna

Kathleen Amant - 2020

Vrolijke muziekmakers

Anita Bijsterbosch - 2021

Bobbi maakt muziek 

Monica Maas - 2022

Noortje en het orkest

Annemarie van der Heijden - 2020

Ik maak muziek!

Lizzy Doyle - 2023

Klein wit visje hoort watermuziek

Guido van Genechten - 2019

Een fluit voor Nijntje

Dick Bruna - 2005

Het orkest van Das

Julia Donaldson - 2022

Pia

Olivier Dunrea - 2024

Het grote muziekboek van Lotta 

Diane Put - 2020

Oh! Een boek vol geluid

Hervé Tullet - 2017

Prinses Arabella maakt muziek 4+

Mylo Freeman - 2022

Muk naar de top  (4+)

Mark Haayema - 2022

Voor alles een liedje

Saskia Beverloo - 2022

Zing mee met Kikker

Max Velthuijs - 2022

Concert in het bos

Usborne - 2023

Informatieve of instructieve boeken zijn er voor klein en groot.
Kijk daarbij goed naar de uitvoering.
Hoe ouder de peuter, hoe gedetailleerder de platen mogen zijn.

 

Welk boek lees jij voor vandaag?

Kijk! Ik ben een kikker

 

30 liedjes en 10 spreekteksten met begeleidende spelvormen:


Liedjes zingen en zelf muziek maken zijn niet alleen leuke activiteiten, maar zijn ook goed voor de taalontwikkeling van kinderen. De liedjes en spreek­ teksten in Kijk! Ik ben een kikker staan door hun opbouw en de thema’s dicht bij het dagelijks leven, en zijn zeer geschikt voor kinderen met een taal­ ontwikkelingsstoornis (TOS).

De gekozen liedjes en spreekteksten dragen bij aan diverse ontwikkelingsgebieden. Bij ieder liedje staan spelactiviteiten, muzikale variaties en combinatietips. Bij alle liedjes zijn passende gebaren uit de Nederlandse Gebarentaal opgenomen.
Saskia Koning en Wouter Verhage.

Klik hier voor meer informatie.

Taalenderwijs

 

Taalenderwijs is een muzikaal prentenboek van 32 pagina’s met daarin 10 muziekactiviteiten die aansluiten bij alledaagse spelactiviteiten voor jonge kinderen (denk aan bellen blazen, een toren bouwen of spelen met de bal). Dit boek is voor (vak)leerkrachten, logopedisten, pedagogisch medewerkers, begeleiders en ouders om spelenderwijs en muzikaal met taal aan de slag te gaan.

Bij het muzikale prentenboek ontvang je tevens een e-book met daarin thema-nummers. In het e-book vind je allerlei variatievormen, spelletjes en extra beeldmateriaal passend bij de activiteiten uit Taalenderwijs.

 

52 korte en eenvoudige liedjes gekoppeld aan alledaagse spelactiviteiten voor kinderen van 1 t/m 4 jaar. Scan de qr code op de poster en zing direct mee met het YouTube filmpje van de muziekactiviteit. 

Bij de kalender ontvang je een aparte brochure. Hierin staan de liedteksten en vind je een zoekregister waarmee je via een woord of thema naar een liedje kunt zoeken.

Tevens ontvang je een e-book met daarin extra werkbladen, spelletjes en variatietips. 

Ga voor meer informatie naar Totaalmuziek

Ga voor de allerleukste liedjes van Totaalmuziek naar Youtube of Spotify.

 

"Taal bestaat uit klanken, ritmes en melodieën.

Je moet er alleen voor zorgen dat ze elkaar op het juiste moment ontmoeten."

Kom mee, Kees 

winnaar Sardes-Leespluim juni 2021

In de geweldige kikkerwoning hangen allerlei grappige tegeltjes aan de wand, op de piano staat muziek van The Frog Song, er is een gevulde boekenkast, in het aquarium zwemt een kikkervisje dat we later ook weer tegenkomen, het is een echt kijkboek. De tekengrapjes, de warmte en spanning van het verhaal en de actie van Kees bieden talloze gespreksmogelijkheden met peuters en kleuters. 3+

 


Liedjesboeken 

 

En we gaan nog niet naar huis

Mies van Hout - 2025

Kleertjes uit, pyjamaatjes aan

Mies van Hout - 2024

Zing een lied

Annie M.G. Schmidt - 2024

De dikste billen van het hele land

Leopold - 2023

Op een grote paddenstoel

Mies van Hout - 2022

Daar buiten loopt een schaap

Mies van Hout - 2023

Zing mee met Kikker 

Max Velthuijs - 2022

Het grote prentenboekenliedjesboek

Elle van Lieshout - 2006

Rijen rijen rijen in een wagentje

Marijke ten Cate - 2022

Vertelplaten 'De wereld in mijn handen'

 

Deze platen zijn van A3 formaat en passen in een vertelkastje: een kamishibai.

Door vertelplaten te gebruiken, wordt het interactief voorlezen gestimuleerd. Wat zien de kinderen op de platen? Kunnen ze erover vertellen? Op deze manier worden de kinderen uitgedaagd om iets te vertellen. Het vergroot de woordenschat en spreekvaardigheid. 

 

De wereld in mijn handen

Dé perfecte vertelplaten voor de allerkleinsten! Terwijl je peuters en kleuters zich vergapen op de kleurrijke tekeningen in het verteltheater, zeg je de versjes op, terwijl je met je vrije handen de bewegingen kan voortonen. Trippel mee met De muisjes, Hansje pansje kevertje en De spinnetjes, galoppeer op Vijf ridders in Galop of Paardje en ga experimenteren met
Waaie waaie windje, Bim bam buisje en Zilverdraadje. Zijn de peuters en kleuters klaar om het nu zelf te doen?

Tien vertelplaten met op de voorkant grote, duidelijke prenten.
Op de achterkant staan één tot drie versjes, en de bijhorende bewegingsinstructies (filmpjes op Youtube).

Bereslimme verhalen

 

In de Bereslimme Boeken worden verhalen tot leven gebracht. De bewegende figuren, geluidseffecten en de vertelstem stimuleren de woordenschat en taalbegrip van kinderen. Alle kinderen kunnen aan de slag met Bereslim. Kinderen met een taalachterstand of anderstalige kinderen profiteren het meest van deze aanpak. 
Het kijken van een Bereslim Boek naast het papieren boek zorgt voor een verdubbeling in het aantal nieuwe woorden dat een kind leert. Meer informatie kan je hier vinden.

 

  • Ebbie maakt muziek - Marjet Huiberts
  • Dikkie Dik speelt piano - Jet Boeke

Ebbie maakt muziek 

Ebbie het aapje moet op het potje. Maar hij wil muziek maken! Wanneer gaat Ebbie dan plassen?
Lees maar mee!

Dikkie Dik 

Dikkie Dik speelt piano

Kinderen kunnen gratis lid worden van de bibliotheek. Met een lidmaatschap kijken ze gratis Bereslimme filmpjes!

Voorleesverhalen van The Reading Corner

 

Het kijken en luisteren naar verhalen in The Reading Corner kan een goede aanvulling zijn op het zelf voorlezen en ontdekken van een prentenboek. 

 

  • Muizenmuziek - Suzan Overmeer
  • Potjesmuziek - Guido van Genechten
  • Noortje en het orkest - Annemarie van der Heijden
  • Klein wit visje hoort watermuziek - Guido van Genechten
  • Bobbi viert feest - Ingeborg Bijlsma en Monica Maas

Klik op de afbeelding om naar het verhaal te gaan:

Liedjes waarbij de kinderen lekker kunnen bewegen!

 

Met de vingertjes

Met de vingertjes, met de vingertjes
Met de platte, platte handjes
Met de vuistjes, met de vuistjes
Met de ellebogen, floep!

Deze vuist op deze vuist

Deze vuist op deze vuist
Deze vuist op deze vuist
Deze vuist op deze vuist
En zo klim ik naar boven

Even stampen 

Even stampen, even stampen
Even stampen jaja
Even klappen, even klappen
Even klappen jaja
Even springen, even springen
Even springen jaja
Even kijken, even kijken
Even kijken jaja
Even zwemmen, even zwemmen
Even zwemmen jaja
Even vliegen, even vliegen
Even vliegen jaja
Even draaien, even draaien
Even draaien jaja
Even zwaaien, even zwaaien
Even zwaaien jaja

Klap eens in je handjes 

Klap eens in je handjes, blij blij blij
Op je mooie bolletje, allebei
Handjes in de hoogte, handjes in je zij
Zo varen de scheepjes voorbij
Zo groot ben jij!

Jan Huygen in de ton

Jan Huygen in de ton
met een hoepeltje erom
Jan Huygen
Jan Huygen
En de ton die viel in duigen!

Tussen Keulen en Parijs

Tussen Keulen en Parijs
ligt de weg naar Rome.
Al wie met ons mee wil gaan,
die moet onze manieren verstaan.
Zo zijn onze manieren,
zo zijn onze manieren,
zo zijn onze manieren, manieren.
Zo zijn onze manieren.

 

In het midden van de kring staat een kindje. De andere kinderen lopen er in een kring om heen. Wanneer we zingen: ‘zo zijn onze manieren’ maakt het kindje middenin de kring een beweging. De andere kinderen gaan het nadoen.

Twee handjes op de tafel

Twee handjes op de tafel
Twee handjes in je zij
Twee handjes op je schouders
Op je hoofdje allebei
Nu maken wij twee vuistjes 
Zo stevig als het maar kan
Daar gaan we dan mee trommelen
Van je rommeldebommeldebom

De duimpjes zijn de dikste en de pinkjes zijn maar klein
Nu moeten onze handjes, vlug op het ruggetje zijn

Kindjes waar zijn jullie handjes gebleven? 
Ik heb ze aan mijn ruggetje gegeven...
Van je één, twee, drie.... daar zijn ze weer!

’t Schip moet zeilen

’t Schip moet zeilen, ’t scheepje ligt aan wal.
’t Schip moet zeilen, ’t scheepje ligt aan wal.
We zeilen ja, we zeilen ja, van één twee drie.
We zeilen ja, we zeilen ja, van één twee drie.
We zeilen ja, we zeilen ja, van één twee drie.


De kinderen staan tegenover elkaar in twee rijen. Wanneer we zingen: ‘we zeilen’ dan gaan de kinderen in beide rijen eerst naar rechts en dan naar links. Wanneer we zingen: ‘van één twee drie’ stampen de kinderen om de beurt en iedereen klapt in de handen.

We maken een kringetje

We maken een kringetje, van jongens en van meisjes
We maken een kringetje, van tralala
Maak nu een buiging, maak nu een buiging
Bij de hand, bij de hand, pak je vriendje bij de hand
Bij de hand, bij de hand, pak je vriendje bij de hand

Visje, visje in het water

Visje, visje in het water
Visje, visje in de kom
Visje, visje kan niet praten
Visje, visje draai eens om

Zo gaat de molen

Zo gaat de molen, de molen, de molen
Zo gaat de molen, de molen
Zo gaan de wieken, de wieken, de wieken
Zo gaan de wieken de wieken
Zo gaan de handjes, de handjes, de handjes
Zo gaan de handjes, de handjes
Zo gaan de voetjes, de voetjes, de voetjes
Zo gaan de voetjes, de voetjes...

Wie gaat er mee?

Wie gaat er mee, wie gaat er mee,
naar de berg van Sint- André?
En daar wonen zoveel kindertjes,
en die leven daar in gloria. Victoria.

Wie gaat er mee, wie gaat er mee,
naar de berg van Sint- André?
En daar wonen zoveel hondjes
en die blaffen daar van gloria. Victoria.

De kinderen vertellen om de beurt in de kring welke dieren er op de berg wonen.

Schipper mag ik overvaren?

Schipper mag ik overvaren, ja of nee?
Moet ik dan een cent betalen, ja of nee?
Schipper mag ik overvaren, ja of nee?
Moet ik dan een cent betalen, ja of nee?

Maak twee rijen. De schipper staat op één lijn en de kinderen op de andere er tegenover.
De kinderen vragen of ze mogen overvaren en hoe ze daarvoor moeten betalen. De schipper mag het bedenken. Springend, kruipend, op één been etc. Wanneer ze oversteken mag de schipper hen tikken. Maar de schipper moet ook wel dezelfde beweging maken. Bij 5 getikte kinderen mag iemand anders schipper zijn.

Klein mannetje – versje

Klein, klein mannetje, wat kun je spelen?
Ik kan spelen op mijn trom.
Rommeldebom, zo doet mijn trom.

Klein, klein mannetje, wat kun je spelen?
Ik kan spelen op mijn fluit.
Fluiterdefluit, zo doet mijn fluit.
Rommeldebom, zo doet mijn trom.

Klein, klein mannetje, wat kun je spelen?
Ik kan spelen op mijn viool.
Kras, kras, kras, zo doet mijn viool.
Fluiterdefluit, zo doet mijn fluit.
Rommeldebom, zo doet mijn trom.

Klein, klein mannetje, wat kun je spelen?
Ik kan spelen op mijn trompet.
Tetteretet, zo doet mijn trompet.
Kras, kras, kras, zo doet mijn viool.
Fluiterdefluit, zo doet mijn fluit.
Rommeldebom, zo doet mijn trom!

Tjoep, zegt de vlieger

Tjoep, zegt de vlieger en hij vliegt de lucht in.
Tjoep, zegt de vlieger en hij vliegt omhoog.
Zie je de vlieger vliegen, steeds maar hoger vliegen?
Tjoep, zegt de vlieger en hij vliegt de lucht in.
Tjoep, zegt de vlieger en hij vliegt omhoog.

‘k Heb een brilletje al voor mijn ogen

‘k Heb een brilletje al voor mijn ogen,
om te zien wie er dansen mogen.
‘k Heb een brilletje al voor mijn ogen,
‘k Zie het al: ik dans met jou.

dansliedje

Rood, rood, ‘k heb geen rood.

Rood, rood, ‘k heb geen rood.
Ik moet nog rood gaan zoeken
hier in alle hoeken.

 

Groen, groen, ‘k heb geen groen.
Ik moet nog groen gaan zoeken
hier in alle hoeken.

De kinderen zitten in de kring. Om de beurt gaan ze een voorwerp zoeken.

Kleine Jan en grote Jan

Kleine Jan en grote Jan
die zouden samen zingen.
Kleine Jan die sloeg de maat,
maar grote Jan ging.... springen!


De kinderen kunnen om de beurt bedenken wat Grote Jan gaat doen en de kinderen doen natuurlijk mee!

Luisterboeken voor kinderen

 

Dans mee met Nijntje - Dick Bruna

Waarom luisterboeken?

Luisterboeken zijn er voor iedereen. Voor kinderen die van lezen houden, maar juist ook voor kinderen die lezen niet zo leuk vinden of lezen moeilijk vinden. Wat zijn de voordelen van luisterboeken?

  • Door het luisteren naar verhalen verbetert de leesvaardigheid.
  • En luisterboeken zijn ook heel goed voor het prikkelen van de fantasie.
  • Luisterboeken kun je altijd en overal luisteren. 
  • Als een kind lezen niet zo leuk vindt of moeilijk vindt doordat hij/zij bijvoorbeeld ADD, ADHD of dyslexie heeft.

Tot 18 jaar kun je gratis lid worden van de Bibliotheek en daarmee kun je ook luisterboeken lenen.

Muziekinspiratie voor op de groep

 

  • Verteltafel: allerlei soorten boeken over muziek
                         leg een paar instrumenten erbij
                         print en lamineerafbeeldingen van muzieknoten en hang deze op
  • Schilder instrumenten op de ramen en schilder er muzieknoten tussen
  • Oefen een specifiek liedje met de kinderen met muziekinstrumenten en nodig ouders uit voor een echt peuterconcert!
  • Zing veel liedjes en gebruik daar muziekinstrumenten bij.
  • Kunnen we al muziek maken met de instrumenten? Kan het hard? Kan het zacht?
  • Leg verschillende instrumenten in het midden van de kring. De pedagogisch professional vraagt elk kind om de beurt iets te pakken. Bijvoorbeeld een trommel. Weten de kinderen wat ze moeten pakken?
  • Oefenen met hard en zacht. Zing een liedje eerst heel zacht en dan heel hard.
    Geef de kinderen een trommel. Dan heel hard en zacht trommelen.
    Oefen hard en zacht met de handen en vingertjes op tafel.
  •  Laat de kinderen naar verschillende soorten muziek luisteren, bijvoorbeeld tijdens het knutselen.
  • Teken een grote muzieknoot op een A3 formaat en laat de kinderen het verven of beplakken.
  • Kringspelletje: print verschillende muziekinstrumenten, lamineer deze en gebruik het in de kring. De muziekinstrumenten liggen verstopt (verspreid) in de ruimte. Dan leg je een afbeelding van een muziekinstrument in het midden van de kring. Een kindje krijgt de beurt en gaat hetzelfde instrument zoeken als dat op de afbeelding staat. Kan het kind het instrument benoemen? Kan het kind er ook op spelen?
  • Ontdek samen met de kinderen diverse boeken over muziek en lees eens interactief voor met het vertelkastje.
  • Is er een pedagogisch professional die een instrument kan bespelen? Of een ouder? Zullen we de kinderen naar het muziek laten luisteren? Kunnen de kinderen het instrument ontdekken?
  • Stoeltjedansen. De muziek draait en de kinderen lopen om de stoeltjes heen. Wanneer de muziek stopt, moeten ze zo snel mogelijk op een stoeltje gaan zitten.
  • Eén kind gaat op een plek staan waar de andere kinderen het kind niet kunnen zien. Dan gaat het kind muziek maken met het instrument. Kunnen de kinderen raden welk instrument het is?
  • De kinderen zitten op een rij en houden allemaal een lange touw vast. Naast het eerste kindje staat een mand met wc rolletjes. Lukt het om het rolletje om het touw te doen en door te schuiven naar het tweede kindje? Daarna doorschuiven naar nummer 3 etc. Het laatste kindje doet ze weer in een mand. Het eerste kindje pakt elke keer weer een nieuw rolletje om door te schuiven. Dit kan ook met twee rijen tegenover elkaar en dan op muziek. Wanneer de muziek stopt kijken we welke rij met de meeste rolletjes heeft gewonnen!
  • Wanneer het buiten regent, laat de kinderen stil zijn en eens heel goed luisteren. Klinkt het hard of zacht? Kunnen we zelf ook hard of zacht muziek maken met onze handen en voeten?
  • Maak stevige regenkokers met de kinderen.
  • Je versiert een lange kartonnen koker (of iets anders). Iets wat er leuk uitziet. Op muziek ga je een spelletje met de kinderen doen.
    De koker rechtop naar boven en beneden bewegen = springen.
    De koker van links naar rechts bewegen = opzij stappen.
    De koker snel in de weer bewegen = snel met de handen bewegen.
    Etc.: wat je ook maar kan bedenken!
  • Je hebt een paraplu in de hand en de muziek draait. De paraplu draait in je hand en de kinderen en jij dansen op muziek. Wanneer de paraplu stopt met draaien, stop jij met dansen en dan is het de bedoeling dat de kinderen ook heel stil blijven staan. Wanneer je weer gaat draaien met de paraplu, mag er weer gedanst worden.
  • Laat de kinderen ook eens naar klassieke muziek luisteren!

Een knutselwerkje

 

Gastouderopvang bij Lonnie

Een kleurrijke xylofoon!

Baby’s, dreumesen en peuters genieten van voorlezen en liedjes zingen en het is ook nog eens goed voor hun taalontwikkeling!