Thema kunst

Thema kunst
- boeken over kunstenaars, kunst en nog veel meer!
- een lessuggestie van Lemniscaat
- een bereslim verhaaltje
- liedjes
- inspiratie voor op de groep
- interactief voorlezen met 'drie rode rondjes: het grote telboek van Kaatje'
- en knutselwerkjes!

Ook heel goed te combineren met:

Boeken over kunst
Mijn mama... tekent!
Nancy Kers - 2025
Vergeet niet de voor- en achterkant van het boek te laten zien!
Kunnen de peuters voorspellen waar het boek over gaat?

Kunst liedjes
Schildersliedje
Ik schilder met roze , ik schilder met blauw
De wereld in kleur voor mij en voor jou.
Oei, een vlekje op mijn wang.
Ik schilder met roze, ik schilder met blauw
De wereld in kleur voor mij en voor jou.
Oei, een vlekje op mijn neus, oei een vlekje op mijn wang.
Ik schilder met roze, ik schilder met blauw
De wereld in kleur voor mij en voor jou.
Oei, een vlekje op mijn knie, oei een vlekje op mijn neus, oei een vlekje op mijn wang.
Ik schilder met roze, ik schilder met blauw
De wereld in kleur voor mij en voor jou.
Oei, een vlekje op mijn been, oei een vlekje op mijn knie, oei een vlekje op mijn neus, oei een vlekje op mijn wang.
Ik schilder met roze, ik schilder met blauw.
De wereld in kleur voor mij en voor jou.
Rood, rood, ‘k heb geen rood.
Rood, rood, ‘k heb geen rood.
Ik moet nog rood gaan zoeken
hier in alle hoeken.
Groen, groen, ‘k heb geen groen.
Ik moet nog groen gaan zoeken
hier in alle hoeken.
De kinderen zitten in de kring. Om de beurt gaan ze een voorwerp zoeken.
Ik ben een goede kunstenaar
(olifantje in het bos)
Ik ben een goede kunstenaar.
Ja, ja, ja, toch echt wel waar!
Een streepje hier, een streepje daar
en ik ben nu bijna klaar.
Nu mijn naam nog in de hoek
en voor mijn handen nog een doek!


Ik ben een kunstenaar van Marta Altes (4+)
een lessuggestie van Lemniscaat
Een humoristisch boek over een jongen die kunst veel verder ziet dan de randen van zijn velletje papier.
De prachtige illustraties zijn heel duidelijk, maar de tekst is nog wel moeilijk voor peuters.
Er valt van alles te ontdekken in dit fantasierijk boek!
Bereslim
In de Bereslimme Boeken worden verhalen tot leven gebracht. De bewegende figuren, geluidseffecten en de vertelstem stimuleren de woordenschat en taalbegrip van kinderen. Alle kinderen kunnen aan de slag met Bereslim. Kinderen met een taalachterstand of anderstalige kinderen profiteren het meest van deze aanpak.
Het kijken van een Bereslim Boek naast het papieren boek zorgt voor een verdubbeling in het aantal nieuwe woorden dat een kind leert. Meer informatie vind je hier.
Dikkie Dik en de inkt
Als lid van de bibliotheek kan je gratis Bereslimme boeken afspelen. Kleine kinderen leren het best op een speelse manier.
Kunst inspiratie voor op de groep!
- Noppenfolie om de voetjes wikkelen en dan de kinderen door de verf laten lopen op een groot stuk behang.
- De kinderen verven op noppenfolie en daarna draaien we het noppenfolie om op papier. Deze afdruk laten drogen. Een Nijntje of andere afbeelding laten verven en deze daarna op de gedroogde afdruk lijmen.
- Op kleine canvas schilderijtjes zelf een Nijntje (of andere afbeelding) tekenen en de kinderen laten schilderen.
- Verven met verschillende materialen: macaroni wokkels, stempelen met schuursponsjes (kan in verschillende vormen) of stempelen met duplo.
- De kinderen laten schilderen op kleine schildersezeltjes.
- De kinderen kleuren laten mengen met verf en lekker experimenteren met de handjes.
- Kleien met de kinderen. Laten drogen en daarna verven. Biedt ook klei gereedschap aan en laat de kinderen zelf bedenken wat ze willen maken.
- Met de kinderen met papiermaché ‘kunstwerken’ maken.
- Toveren met knikkers op een vel papier in een doos. Schudden maar.
- Voor de baby’s een groot vel op de tafel vastplakken. Daar wat dikke klodders verf op doen en de baby’s gaan vanzelf met de handjes experimenteren. Maak ook handafdrukken op canvas schilderijtjes.
- De oudere kinderen laten experimenteren met verf, grote prikkers, grote kwasten en kleine kwasten. Stempelen met keukenrollen en wc rollen.
- De kinderen met vettige krijt laten tekenen. Daarna met waterverf erover heen voor een leuk effect.
- Met schilderstape Mondriaantjes maken.
- Oefenen met pijpenragers in een vergiet (fijne motoriek stimuleren).
- Van papiermaché allerlei vormen maken.
- Zelf flesjes vullen met water. Met crêpepapier kleurtjes geven aan het water. Laat de kinderen zien wat er gebeurt.
- Laat de kinderen hun eigen kunstwerk op het raam schilderen.
- Spelletje: Je verzamelt verschillende kleuren pionnen en ballen. De pionnen zet je naast elkaar. Een klein groepje kinderen zit op een rij en zijn één voor één aan de beurt. Je rolt een bal over de vloer en het is dan de bedoeling dat het eerste kindje in dezelfde kleur als de bal een pion pakt en deze over de rollende bal heen legt.
- Spelletje: Maak heel veel verschillende stukjes van kleine crêpepapier. Leg dit op een hoopje in het midden van de kring. De kinderen zitten op de grond erom heen. Dan gaan we na het seintje van de leidster 'wind' maken. De kinderen gebruiken daarvoor een plankje, vliegenmepper of heel stevig karton. Het crêpepapier 'vliegt' omhoog!
- Lees leuke prentenboeken voor en kijk naar de voorleesfilmpjes!
- Een tentoonstelling voor ouders geven en daarna interactief voorlezen aan ouders en kinderen.
- Spelletje: zing het liedje 'wie niet lopen wil, wie niet lopen wil, staat stil' en dan staan de kinderen stil: een standbeeld!
- Spelletje kleurendans - gekleurde vormen op de grond en als de muziek stopt, moeten de kinderen op een vorm gaan staan. Kunnen ze vertellen op welke kleur en welke vorm ze staan?
-
Een kind krijgt een stevig papier aan een touwtje om zich heen. Daarop staat een hartje in een bepaalde kleur in natte verf. Het kindje ertegen over krijgt ook een vel papier met een hartje in een andere kleur van natte verf. Dan lopen ze naar elkaar toe en dan geven ze elkaar een knuffel. Wat is het resultaat?
-
Leg een groot stevig karton op de grond of een groot stuk behang. Daarop maak je van verf kleine hoopjes. De kinderen krijgen een ballon (niet al te groot) aan een touwtje. Het is de bedoeling dat ze met de ballon door het verf gaan en met z’n allen een prachtig schilderij maken. Plezier staat voorop, dus oude kleding aan en lekker op blote voeten!
-
Verzamel verschillende dopjes van flesjes en eierdozen. Leg verschillende dopjes in de dozen en laat de kinderen sorteren op kleur.
Van een oud laken naar een verfschort voor Puk! @made.bywanda
Kunst knutselwerkjes
Stempelen met grote en kleine rondjes van verschillende kleuren

Een pauw van handjes, verf, lijm en veren

Een luchtballon van restjes papier
(of restjes stof)

Kleuren met vette krijt en stempelen/verven (verdund met water) met bevroren waterverf (ecoline)!



Met de oudste peuters de mooiste kunstwerken maken met kraaltjes
Toveren met verf!
Leg in een lege doos een vel papier, een paar knikkers en wat klodders verf! Deksel erop en schudden maar!



Oefenen met de fijne motoriek
Chenilledraad en een vergiet


Vormen maken van papiermaché (hier zijn het grote spinnen)


Vormen oefenen

Stempelen en experimenteren kan je met allerlei soorten materialen:
veertjes, watjes, dekseltjes, doppen van wasmiddelflessen, kurk, keukenrollen, propjes aluminiumfolie, een tandenborstel, achterkant kwastjes, een gevulde waterballon afdrukken, noppenfolie om een blikje plakken en afdrukken
en verzin nog maar iets leuks!
