Thema water


Thema water
- boeken over zwemmen
- boeken over de zee met een boekidee van BoekStart
- een Bereslim verhaaltje
- diverse leuke liedjes en filmpjes!
- en inspiratie voor op de groep!
Boeken over zwemmen!
Voorlezen geeft vaak rust op de groep. Een moment van ontspanning en soms ook heel veel plezier. Een kwartier of 20 minuten voorlezen per dag staat ongeveer gelijk aan het lezen van 1 miljoen woorden per jaar. Kinderen die per dag een kwartier worden voorgelezen, leren ongeveer 1000 nieuwe woorden per jaar.
Verhalen over de zee!
Wanneer je blijft voorlezen aan kinderen die zelf ook al kunnen lezen, wordt de woordenschat nog steeds vergroot. Kinderen die op jonge leeftijd veel zijn voorgelezen, ontwikkelen leesplezier en leren om te gaan met boeken.
Welke themaboeken reserveer jij bij de bibliotheek?

Bereslim
In de BereslimmeBoeken worden verhalen tot leven gebracht. De bewegende figuren, geluidseffecten en de vertelstem stimuleren de woordenschat en taalbegrip van kinderen. Alle kinderen kunnen aan de slag met Bereslim. Kinderen met een taalachterstand of anderstalige kinderen profiteren het meest van deze aanpak. Bereslim kan ingezet worden voor kinderen met een VVE-indicatie (Bereslim maakt deel uit van de Stapprogramma’s van het NJI).
Het kijken van een BereslimBoek naast het papieren boek zorgt voor een verdubbeling in het aantal nieuwe woorden dat een kind leert. Meer informatie kan je hier vinden.
Willemijn wil niet zwemmen
Willemijn zit op zwemles en vandaag gaan ze naar het diepe, maar dat wil Willemijn helemaal niet! Dan gebeurt er iets waardoor Willemijn toch halsoverkop het water in duikt..
Kinderen kunnen gratis lid worden van de bibliotheek.
Met een lidmaatschap kijken ze gratis naar Bereslimme filmpjes!
Filmpjes en liedjes over water
Allemaal druppeltjes water
Allemaal druppeltjes water, die vallen uit de kraan
Allemaal druppeltjes water, of uit de lucht vandaan
‘s Zomers gaan we met zijn allen zwemmen in de zee
‘s Winters als het sneeuwen gaat, dan pakken we de slee
Allemaal druppeltjes water, die vallen uit de kraan
Allemaal druppeltjes water, of uit de lucht vandaan
’s Morgens als ik wakker word, dan ga ik eerst in bad
’s Avonds voor ik slaap heb ik een kopje thee gehad
Allemaal druppeltjes water, die vallen uit de kraan
Allemaal druppeltjes water, of uit de lucht vandaan
Water uit de kraan dat lijkt misschien wel heel gewoon
maar ergens is er een meneer die maakt het water schoon
Allemaal druppeltjes water, die vallen uit de kraan
Allemaal druppeltjes water, of uit de lucht vandaan
Wist je dat een visje
Wist je dat een visje onder water zingt blub blub blub
Wist je dat een visje onder water zingt blub blub blub
Ze zingen liedjes in een eigen vissentaal
over een vrolijk en een blij vissenverhaal
Ze zingen met z’n allen blub blub blub
Wist je dat een visje onder water drinkt slok slok slok
Wist je dat een visje onder water drinkt slok slok slok
Ze drinken water uit het water waar ze zijn
Van oceanen, zeeën, meren groot en klein
Ze drinken met z’n allen slok slok slok
Wist je dat een visje onder water eet hap hap hap
Wist je dat een visje onder water eet hap hap hap
Ze eten alles wat ze vinden om zich heen
Van brood met hagelslag tot vissenvoer alleen
Ze eten met z’n allen hap hap hap
en zingen met z’n allen blub blub blub

Inspiratie voor op de groep
- Ontdektafel: kartonnen prentenboeken over water. Emmertjes en gietertjes en een vergiet. Handdoeken of een strandlaken. Wellicht wat schelpen en een zeester? Gelamineerde woordkaarten en afbeeldingen.
- Huishoek: handdoeken, vergietjes en gietertjes. Nepbloemen om water te geven, nepgroente en fruit om schoon te maken in de vergiet. Een teiltje met een lege fles afwasmiddel en een afwasborstel met een sponsje.
Bikini’s, badpakken en zwembroeken om te wassen en op te hangen aan een wasrekje met knijpers. - Na het fruit eten kunnen de kinderen zelf de bordjes en bekers afwassen.
- Gebruik in plaats van de sensomotorische tafel eens een leuke watertafel. Kan in het groot en in het klein. Of een watertoren.
- Hang in de ruimte foto’s en woordkaarten op van alles wat met water te maken heeft. Dus ook bijvoorbeeld regenlaarzen, de zee, een zwembad, een glijbaan in het zwembad, een waterplas in het bos, een druppel op blaadje etc.
- Buiten kunnen de kinderen de fietsjes en auto’s schoonmaken met een emmer met sop, oude afwasborstels en sponsjes. Misschien zelfs schoonspuiten met de slang?
- Binnen (en buiten) kunnen de kinderen de poppen lekker badderen. Zorg voor een beetje sop, washandjes en handdoeken.
- Wat gebeurt er als je stoepkrijt nat maakt? Zullen we daarna met een kwastje ermee gaan verven?
- Wat gebeurt er als je water in de vriezer doet? Laat kinderen ijsklontjes 'ontdekken'. Laat ook zien wat er gebeurt als het ijsklontje weer smelt.
- Zandkastelen maken in de zandbak met ‘grachten’ erom heen. Zullen we de grachten vullen met water?
- Spelletje: een teiltje met water (binnen of buiten) en leg daar plastic diertjes in. Kunnen de kinderen de dieren er met een peuterpincet uithalen?
*water kan ook bevriezen. Je kunt de diertjes ook in een bak met water doen en in de vriezer zetten. De kinderen kunnen dan de diertjes eruit ‘hakken’ of je kunt het laten smelten. - Voor de kleintjes: je neemt een vergiet en in de gaatjes stop je chenilledraad. De kinderen proberen deze eruit te halen. Het kan ook met paardenbloemen.
- Het spelletje vissen vangen, puzzels en allerlei (prenten)boeken over water.
- Laat de kinderen buiten met grote kwasten met water schilderen.
- Kringspelletje: als je een dagje naar de zee of zwembad gaat, wat neem je dan mee? Zonnebril, petje of zonnehoed, bikini, zwembroek, zonnebrandcrème, strandlaken of handdoek, speelgoed om mee te spelen (emmertjes en schepjes).
- Kringspelletje: neem een bak met water en een doekje (of spons). De kinderen voelen om de beurt dat het doekje nog droog is. Dan gooien we het doekje in de waterbak. De kinderen kunnen het doekje voelen in de waterbak, deze is wel heel nat. Het water druipt eruit als je het doekje uit het water haalt. Dan wring je het doekje en dan voelen de kinderen het doekje weer. Wat is er veranderd? Kunnen de kinderen ook een beetje wringen?